Mankell: Förfärligt om jag bara suttit och bläddrat i bankböcker

Mankell: Förfärligt om jag bara suttit och bläddrat i bankböcker

Uppdaterad 2012-04-20 09:45

Författaren Henning Mankell har lagt större delen av sin förmögenhet på att bygga en hel barnby i Mocambique. Han vill att det ska vara ”en svetslåga i röven” på den rika västvärlden och vill även använda Tobinskatt för att utrota malaria.

”Jag har förunnats att tjäna väldigt mycket pengar. Att samla dem på hög skulle vara oanständigt”, säger Henning Mankell när di.se träffar honom i Stockholm.

Henning Mankell tog själv kontakt med SOS Barnbyar och berättade att han ville bekosta en hel barnby med egna pengar. Valet av plats föll på Chimoio i Mocambique, ett område där befolkningen drabbats hårt av aidsepidemin. Mankells enda villkor var att minst lika många flickor som pojkar skulle få plats i barnbyn, och förutom ett besök under uppbyggnaden har han mest haft en kontrollfunktion och hållit ett vakande öga över projektet.

I dag står barnbyn klar och barnen har flyttat in. I Chimoio finns elva familjehus med plats för totalt 110 barn, samt en förskola för 100 barn.

”Jag gillar SOS Barnbyars tanke att det finns mammor där, att barnen bor i en gemenskap som om det vore en familj, och att de följer upp barnen med yrkesutbildningar så att de inte går vidare ut i livet utan att ha något att gå till”.

Kan du tänka dig att göra ett liknande projekt igen någon gång?
”Det var ju ganska dyrt. 15 miljoner kronor kostade det – pengar som redan var skattade i Sverige. Så just nu tror jag inte att jag skulle kunna göra det. Men jag har sponsrat en by i Indien via Hand in Hand och lite annat, jag gör mina saker men helst i det tysta”.

Se vidare:

http://di.se/Default.aspx?rlt=7&pid=265113__ArticlePageProvider&epslanguage=sv&referrer=http%3A%2F%2Fby158w.bay158.mail.live.com%2Fmail%2FInboxLight.aspx%3Fmid%3Dbad479ce-8ce0-11e1-b908-00215ad9e698%26n%3D1197726556

Kommentera

