Solidaritet är att känna medkänska och sympati för andra

Jag tror dessvärre inte som du Monica Armini att vi inom den ekonomiskt välmående medelklassen är omedveten om hur systemet fungerar. Jag tror att det är helt andra mekanismer som ligger bakom.

Är man inne i systemet och har en god inkomst finns det stora möjligheter att komplettera sina trygghetsförsäkringar med exempelvis de som de LO, TCO och SACO erbjuder. Då har man åtminstone en rejäl omställningsförsäkring. Man kan även komplettera dessa med egna privata försäkringar.

Sedan tror jag att den psykologiska faktorn är mycket avgörande. Det drabbar inte mig. Jag sitter trygg i båten. Om jag blir sjuk eller arbetslös kommer jag alltid att hitta tillbaka till solsidan. Det gäller bara att anstränga mig lite mer och sluta klaga och gnälla. Man vill helt enkelt inte identifiera sig med förlorarlaget. Vem äskar en förlorare?

Det är den här attityden som vi måste hitta en medicin mot. Den enda medicin jag känner till är solidariteten. Men då måste vi själva vara bärare av solidaritetstanken. Hur ska vi annars förändra attityderna hos den välmående medelklassen? Solidariska handlingar sprids genom att visa solidaritet i praktiken.

Bara vi blir av med fas 3 är allt frid och fröjd, för mig för jag lider av fas 3 idag. Bara vi ger mer pengar till de som är arbetslösa är jag nöjd, för jag är arbetslös. Bara fattigpensionärerna får lite mer är jag nöjd, för att jag är fattigpensionär. Om försörjningsstödet förbättras blir jag nöjd för att jag livnär mig på försörjningsstöd. Det här sättet leder inte till att solidaritetstanken vidareutvecklas. Det leder istället till att gruppegoismen och det egna jagets behov ytterligare förstärks i samhället. Då hjälper vi inte till att förändra den välmående medelklassens egoistiska attityd.

Om vi i denna grupp börjar mäkta med att visa solidaritet med andra grupper än de som är utsatta för just det jag är utsatt för kommer vi hjälpa till att sprida solidaritetstanken. Effekten av detta sprider sig som ringar på vattnet och kan ha en mycket välgörande effekt även på den medelklass som vi tycker är egoistiska och bara tänker på sig själv.

Om vi inom den här gruppen mäktar med att vara solidariska med människor som har det avsevärt mycket sämre i stora delar av Europa även om vi inte själva privatekonomiskt vinner på det: Då är vi bärare av solidaritetstanken!

Kommentera

