Samtal om hållbarhet på Facebook under en mörk årstid

Hållbarhet kräver att man tar ett samlat grepp om våra hotbilder idag: ekonomisk, social och ekologisk. De hänger intimt ihop.

Här har vi MP:s svaghet. MP försöker bryta ut den ekologiska aspekten från de övriga två. Därför har MP inte mycket att säga om situationen i USA – med de stora klyftor som finns där. Därför har MP heller mycket att säga om nedrustning av den gemensamma sektorn i Europa idag. Man har heller ingen sammanhängande analys. Jag vill inte säga att S har det idag. Men det finns vissa krafter inom S – förhoppningsvis växande – exempelvis kvinnoförbundet under ledning av Lena Sommestad, som driver på för att skapa ett helhetstänkande.

Jag tycker mycket bra om det jag sett av Åsa Romson och Gustav Friolin. Jag tycker att Per Garthon och Birger Schlaug har mycket klokskap att tillföra. Men idag ser vi mycket lite av ett helhetstänkande från MP, totalt sett. Det kan naturligtvis ändras. Klimatfrågan kan inte lösas inom den nyliberala marknadsdoktrinen. Ju mer medvetna och desto tydligare MP blir om detta, desto större roll kan de spela i den nödvändiga uppbyggnaden av det hållbara  samhället. 

För att vi ska kunna se en förändrad politik, behövs ett helhetstänkande från många aktörer.

Den debatt som idag förs inom S och fackföreningsrörelsen inger hopp. http://tidenmagasin.se/wp-content/uploads/2012/09/TD1_Ater_till_full_sysselsattning.pdf

För att vi ska få en förändring krävs en attitydförändring.

Jag har en naiv tilltro till människan:

Du är starkare än du vet, du är klokare än du tänker och du är modigare än du tror. När vi börjar förstå vår inneboende potential så kan det bli verkligt drag under galoscherna.

Detta uppvaknande är nödvändigt och det hastar. Det är därför jag är med och drar mitt strå till stacken för att verka för en rimligare värld.

Kommentera

