Öppet brev till en företagare

Du och jag har det gemensamt att vi tillbringat åtskilliga år inom näringslivet. Om vi skulle ta ner frågan om välfärdens organisation, som ett rent tankeexperiment, på en lite mer jordnära nivå och se vad som händer.

Om vi leker med tanken att du skulle behöva en konsult för ett speciellt uppdrag i ditt företag, kan du antingen välja att anställa hen eller köpa upp tjänsten. Vi leker fortfarande med tanken att du väljer att köpa konsulttjänsten av mig och mitt företag SC Synergy Creation.

Om vi säger att jag får ett kontrakt på en månad för att utföra tjänsten. Skulle du då inte kolla upp mig och se vad jag har för mig? Levererar den där Roger Dahl något, eller höstar han bara in pengar? I ett relativt litet företag som ditt, är det troligen korta beslutsvägar och du skulle ganska snart se om jag levererade eller inte.

Om du ser att jag varken lyckas hitta några effektivitetsvinster eller kvalitetsförbättringar för din verksamhet: Skulle du ändå vilja fortsätta att köpa SC Synergy Creations tjänster? Frågan faller på något sätt på sin egen orimlighet. Självfallet inte. Du skulle säga upp avtalet oss emellan på stående fot. Det här är strikt affärsmässighet. Jag levererade inte och du säger upp åtagandet så fort som möjligt.

Om vi nu tar upp detta på ett högre plan och talar om organisationen av välfärden. Om det hade varit samma strikta affärsmässighet här, borde självklart ägarna – skattebetalarnas representanter, med andra ord politikerna – på ett tidigt skede i hela privatiseringsprocessen, redan någon gång på 1990-talet gjort på samma sätt. Vi kollar upp. Har underleverantörerna levererat?

Efter 20 år kom äntligen den första utvärderingen. Det var inte på uppdrag av politiker. Det studieförbundet Näringsliv och Samhälle (SNS) som gjorde rapporten, delvis finansierad av Svenskt Näringsliv. http://www.dn.se/debatt/privatiseringar-i-valfarden-har-inte-okat-effektiviteten

Vad var resultatet av rapporten? Jo, underleverantörerna hade inte levererat. Ingen effektivitetsförbättring kunde ses. Inte heller någon kvalitetsförbättring. De hänvisar även till internationella rapporter som kommit fram till liknade resultat.

Vad gör nu politiker när man äntligen får svaret? Säger de upp avtalen och letar efter nya aktörer, eller kanske tom driver verksamheten ”inhouse”? Nej. Varför inte?

I din mindre affärsverksamhet skulle det här resursslöseriet bara inte få förekomma. Men för politiker är detta tydligen OK. Politiker ansvarar ju för våra pengar och gör det uppenbart på ett ekonomiskt oansvarigt sätt. Varför ska affärsmässighet inte gälla här?

Kommentera

